جايگاه دانش بومي در توسعه پايدار

جايگاه دانش بومي در توسعه پايدار به صورت رایگان - ایرانیان شهرساز
جايگاه دانش بومي در توسعه پايدار به صورت رایگان - ایرانیان شهرساز
جايگاه دانش بومي در توسعه پايدار به صورت رایگان - ایرانیان شهرساز

جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار

جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار

مقاله تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی

دانش بومی چیست

برای «دانش بومی» نام های دیگری مانند «دانش محلی» «دانش فنی بومی» «دانش سنتی» و «دانش مردم» وجود دارد؛

اما اصطلاح دانش بومی بیش از همه به کار گرفته میشود

دانش بومی (که بهوسیله وارن و کشمن مطرح شد)، عبارت از مجموع تجربه و دانشی است.

که یک جامعه در برخورد با مشکلات آشنا و نا آشنا به دست آورده و آن را اساسی برای تصمیم گیری ها و چالش های خود قرار داده است.

دانش بومی ریشه در تجربه قرن های گذشته دارد و تا وقتی که جامعه پابرجاست، به عنوان پایه فرهنگی و فنی آن به تکامل خود ادامه میدهد.

دانش بومی دانشی است که مردم به آن اعتقاد دارند و آن را در طول زمان در جامعه خود توسعه و بهبود بخشیده اند.

مهم ترین ویژگی دانش بومی

– بر پایه تجربه استوار است؛
– در طول قرن ها با کار روی آن آزمون میشود و جنبه کاربردی پیدا کرده است؛
– با محیط و فرهنگ بومی سازگار است؛

 – پویا و در حال دگرگونی است

علل توجه اخیر به دانش بومی

علل توجه اخیر به سیستم های دانش بومی به دلیل بروز برخی مشکلات به شرح زیر است:

١- فنون انقلاب سبز با تخریب اکولوژیکی و کاهش درامد رژیم های فقیرتر همراه بوده است
٢- توسعه ای که در شش دهه گذشته تحقق یافته است، فشار های بی سابق های بر خاک ها، جنگل ها، منابع آبی و سایر منابع طبیعی وارد آورده است،
٣- اکثر راه حل های توسعه ای بیرونی، بر اساس فرض های ناصحیح استوار بوده

که نه از نظر اقتصادی امکان پذیر بوده و نه با شرایط فرهنگی و اجتماعی و اکولوژیکی جوامع مطابقت
داشته است. به همین دلیل اغلب رها شده اند
۴- برخی راه حل های تکنیکی در سطح محلی مناسب نبوده و پذیرش نشدهاند؛
۵- برخی از بحران هایی که روستاهای جهان سوم با آن ها مواجهند، اغلب منشأ بیرونی دارد
مدیریت منابع طبیعی در سطوح محلی غالباً با شکست « بالا به پایین »

۶- برنامه ریزی روبه رو شده است؛
٧- طرح های توسعه اغلب به نفع گروه های ثروتمند و کشاورزان پر منبع بوده است

تفاوت های دانش بومی و دانش رسمی

برای «دانش علمی» واژه های دیگری مانند «دانش غربی» «دانش بین المللی» «دانش مدرن» و «دانش رسمی» به کار گرفته میشود.

در منابع لاتین غالباً از واژه «دانش غربی» با وجود تمام محدودیت های آن در مقابل «دانش بومی» استفاده میشود

ولی در منابع فارسی اصطلاح «دانش رسمی» رایجتر است «دانش علمی» یا «دانش رسمی» دانشی است که

دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مؤسسات خصوصی به کار میگیرند.

این دو دانش با یکدیگر در تقابل نیستند بلکه مکمل هم میباشند، اما از نظر مفهومی، بنیادی و روش شناسی از یکدیگر متمایزند.

مقاله تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی می باشد همچنین برای دانلود رایگان فیلم های آموزشی، مستند، انیمیشن و مقالات رشته های معماری، عمران، شهرسازی به سایت ایرانیان شهرساز مراجعه کنید.

 

 

 

««دانلود فایل با لینک مستقیم»»

 

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ما را دنبال کنید