حمل و نقل نقطه كانونی اقتصاد كشور

حمل و نقل نقطه كانونی اقتصاد كشور
حمل و نقل نقطه كانونی اقتصاد كشور
حمل و نقل نقطه كانونی اقتصاد كشور

حمل و نقل نقطه کانونی اقتصاد کشور

حمل و نقل نقطه کانونی اقتصاد کشور

مهندس محمد اسلامی

مهندس محمد اسلامی*: صنعت حمل و نقل و لجستیک امروزه به عنوان نقطه کانونی اقتصادی کشورها به شمار می‌رود؛ به همین دلیل نیز ما در وزارت راه و شهرسازی که بخش حاکمیتی حمل و نقل برون شهری کشور رادر تمامی شیوه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی دنبال می‌کنیم به دنبال آن هستیم تا بهترین شرایط را برای رضایت مشتریان و استفاده کنندگان از این بخش فراهم کنیم.
صنعت حمل و نقل و لجستیک امروزه به عنوان نقطه کانونی اقتصادی کشورها مطرح می‌شود. این صنعت نه تنها به لحاظ اقتصادی بلکه به لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. حمل و نقل ارتباط مستقیم با مردم و اجتماعات مردمی در شهرها دارد، هر کجا آبادانی نیست، خبری از حمل‌ونقل هم نیست و هر کجا جمعیتی در آن حضور دارد برای پوشش نیاز های آن ها، نیاز به حمل‌ و نقل دارد. اهمیت بحث جابجایی مسافر وحمل کالا آن جا مشخص می‌شود که اگر چند ساعت این سیستم‌ها دچار توقف شوند، ضرر و زیان فراوانی به سیستم اقتصادی و اجتماعی کشور وارد خواهد شد؛ از این رو ما در وزارت راه و شهرسازی که بخش حاکمیتی حمل و نقل برون شهری کشور را در تمامی شیوه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی دنبال می‌کنیم به دنبال آن هستیم تا بهترین شرایط را برای رضایت مشتریان و استفاده کنندگان از این بخش فراهم کنیم.

در این راستا فعالیت‌ های ما به دو دسته‌ توسعه و ایجاد زیرساخت‌ ها و همچنین جابجایی مسافر و کالا تقسیم‌ بندی می‌ شود. در فعالیت اول که توسعه زیرساخت‌ هاست علی‌ رغم کمبود بودجه عمومی و دولتی به خصوص در سال‌ های اخیر، وزارت راه و شهرسازی، عملکرد درخشانی داشته است، به طوری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سالانه به طور متوسط ۴۸۵ کیلومتر بزرگراه و آزادراه ایجاد و بهره‌برداری شده است. در همین سال‌ها خطوط ریلی کشور ۱۴۲ درصد رشد داشته است و از ۶۴۸۶ کیلومتر به ۱۱۰۶۱ کیلومتر رسیده است. در بحث بنادر نیز امروز ظرفیتی بالغ بر ۲۳۳ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا داریم که ۱۲ برابر ظرفیتی‌ست که ابتدای انقلاب اسلامی در بنادر وجود داشته است. این ظرفیت‌ها به لطف وجود مشاورین و پیمانکاران قوی داخلی و همچنین تمامی همکاران من در وزارت راه و شهرسازی، به وجود آمده است.

اگر چه ما هشت سال درگیر جنگ تحمیلی و چندین سال مشغول بازسازی خسارات ناشی از جنگ بودیم، لیکن همزمان چنین موفقیت‌های نیز حاصل شده است.

در زمینه راه‌های روستایی اکنون حدود ۱۲۸ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور احداث شده است که حتی کوچکترین و کم خانوارترین روستاها نیز بتوانند سهمی از اقتصاد حمل و نقل داشته باشد و همچنین سعی خواهیم کرد تا در آینده‌ای نه چندان دور تمام جمعیت روستایی ما از این موهبت که باعث رونق فضای کسب و کار و اقتصاد آن ها می‌شود برخوردار شوند.

تا اینجای کار یعنی فراهم نمودن زیرساخت‌های مناسب برای جابجایی مسافر و کالا بین تمامی مبادی و مقاصد بر عهده وزارت راه و شهرسازی و به نوعی دولت بوده است و علیرغم خشکسالی مالی که بخصوص در این چند سال گریبانگیر ما بوده است توانسته‌ایم با کمک مشاورین و پیمانکاران حوزه ساخت تا حدودی با موفقیت به جلو برویم. اگرچه در آینده به دنبال آن هستیم تا توسعه متوازن زیرساخت‌های حمل و نقلی را در پیش بگیریم و به زیرساخت‌هایی همچون راه‌آهن که توسعه آن می‌تواند اثرات شایان توجهی داشته باشد توجه بیشتری بکنیم.

و اما فعالیت دوم که جابجایی کالا و مسافر است؛ در این حوزه مداخله ما در حد سیاستگزاری ها و تسهیل شرایط برای شرکت‌ های حمل و نقل است. در این راستا تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت تا با همراهی با تشکل‌های صنفی و استفاده از نظرات آن ها در راستای بهبود وضع موجود گام برداریم.

در این راستا دست‌اندرکاران حمل و نقل کشور که نمایندگان آن‌ها چه در بخش های دولتی و چه در بخش خصوصی در سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته کشور حضور داشتند باید دست در دست یکدیگر دهند تا صنعت حمل و نقل کشور را به کمک هم ارتقا دهند، تغییرات تکنولوژیکی و فناوری که امروزه رشد و سرعت آن بسیار زیاد شده است، لزوم این موضوع را نشان می‌دهد و ما نیز باید بتوانیم با این سرعت پیش برویم و این تغییرات اگر چه جنبه‌های مثبت و منفی دارند لیکن باید طوری برنامه‌ریزی صورت گیرد تا از جنبه‌های مثبت آن بیشترین بهره برداری گردد و جنبه‌های منفی آن نیز کمترین آسیب را برساند. به عنوان مثال افزایش روزانه خودروها و تراکم وسایل نقلیه در راه‌ها باعث می‌شود که خطرات احتمالی تصادف نیز برای رانندگان و همراهان آن‌ها پدید بیاید و به نوع افزایش شاخص موتوریزیشن (Motorization) می‌تواند اثرات منفی به لحاظ تعداد تصادفات در خود داشته باشد.

متاسفانه سالانه حدود ۱۶۰۰۰ نفر در اثر تصادفات در کشور جان خود را از دست می‌دهند که ما باید تمام هم و غم خود را برای کاهش تلفات به خرج دهیم. به همین دلیل باید از تمام ابزارهایی که باعث کاهش تصادفات میشوند استفاده کنیم.

برای دریافت اخبار شهرسازی ایران و جهان،مقالات رشته های معماری، عمران، شهرسازی، انیمیشن، مستند، فیلم آموزشی، به سایت ایرانیان شهرساز مراجعه کنید.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حمل و نقل نقطه کانونی اقتصاد کشور”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ما را دنبال کنید