فیلم آموزش پرسپکتیو جلسه چهارم

فیلم آموزش پرسپکتیو جلسه چهارم به صورت کامل و جامع - ایرانیان شهرساز
فیلم آموزش پرسپکتیو جلسه چهارم به صورت کامل و جامع - ایرانیان شهرساز
فیلم آموزش پرسپکتیو جلسه چهارم به صورت کامل و جامع - ایرانیان شهرساز

فیلم آموزش پرسپکتیو جلسه چهارم

فیلم آموزش پرسپکتیو جلسه چهارم

نمایش نسبی یک تصویر

ژرفانمایی یا پرسپکتیو (perspective) در هنرهای گرافیکی، همچون نگارگری، نمایش نسبی یک تصویر

به همان شکلی که توسط چشم دریافت می‌شود، بر روی یک سطح تخت (همچون کاغذ) است.

پرسپکتیو ترسیمی

در پرسپکتیو ترسیمی (ریشهٔ لغوی پرسپکتیو «به وضوح دیدن» است) اشیا در صفحه‌ای مسطح چنان‌که دیده می‌شوند ترسیم می‌گردند

و نه چنان‌که واقعاً هستند که مانند حاصل کار دوربین عکاسی می‌باشد، در واقع یک نظام هندسی است

که اندازه‌ها و فواصل اشیاء و اجسام با مقایسه و چگونگی قرار گرفتن آن ها در جلو و عقب یکدیگر به دست می‌آیند.

اندازه، موضع، تقارب متوازی، سایه روشن و بافت از ویژگی‌های این پرسپکتیوها هستند.

این نوع پرسپکتیو بنا بر موقعیت ناظر، اندازه و فاصلهٔ او تا موضوع، انواع مختلفی پیدا می‌کند که همه بر این پایه استوار هستند

که تمام نقاط موازی هم به نقطه‌ای که روی خط دید قرار می‌گیرد، می‌رسند.

شیء جلو، بزرگ تر و شیء عقب کوچک تر است، نقاط گریز و ناظر در محل خاصی قرار می‌گیرند

که به پرسپکتیو معنی و مفهوم می‌دهند. از روی پرسپکتیو می‌توان محل ناظر را تعیین کرد.

پرسپکتیو علمی

آن هایی هستند که با استفاده از سه محور که در بیرون صفحه عمود برهم هستند نشان داده می‌شوند

و زوایای α , β , γ در صفحهٔ تصویر هر اندازه‌ای باشند بنا بر قرار داد فرض بر این است

که در عالم واقع با هم برابر و ۹۰ درجه هستند لذاo یک کنج قائم فرض می‌شود

کاربرد این پرسپکتیو بیشتر برای تهیهٔ نقشه‌های فنی و مقاطع دقیق است.

از جمله در معماری و طراحی صنعتی. همچنین می‌توان گفت نسبت اندازه‌ها تغییر نمی‌کند و ناظر همه جا حضور دارد

پرسپکتیو در سینما

این واژه در سینما، ناظر بر شیوه به نمایش درآمدن اشیا و روابط فضایی آنها با یکدیگر در سطح صاف و تخت پرده است

به این معنی که تماشاگر باید دوری و نزدیکی اشیا و فاصله آن ها از یکدیگر را در تصویری که می‌بیند، حس کند.

از آنجا که در سینما، تصویر سه بعدی واقعی به تصویری دو بعدی بدل می‌شود

فیلم ساز باید برای خلق توهم عمق صحنه و یک فضای سه بعدی، مراقب پرسپکتیو باشد.

هر بیننده‌ای که تصویری را بر پرده سینما می‌بیند، در ذهن خود برای آن عمق قائل می‌شود

چون به این شیوه دیدن عادت کرده است، اما فیلم ساز علاوه بر آنکه می‌تواند

روی تخیل تماشاگر حساب کند، در ضمن باید بکوشد که توهم عمق را در صحنه خلق کند و به آن حال و هوای واقعی بدهد.

سایت ایرانیان شهرساز مطالبی را در مورد رشته های معماری، عمران، شهرسازی فایل های را گذاشته است.

 

 

 

««دانلود فایل با لینک مستقیم»»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فیلم آموزش پرسپکتیو جلسه چهارم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ما را دنبال کنید