معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین

معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین به صورت رایگان - ایرانیان شهرساز
معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین به صورت رایگان - ایرانیان شهرساز
معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین به صورت رایگان - ایرانیان شهرساز

معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین

معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین

مقاله مطالعه تطبیقی معماری و محتوای مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین

نظام آموزشی ایران

نظام آموزشی ایران را می توان به سه دوره تقسیم کرد : دوره اول دوره ای که نظام آموزشی به طور کامل در دست حوزه های علمیه بوده

و به گون های مستقیم و غیرمستقیم طلاب علوم دینی گرداننده نظام مکتب خانه ای بودند

در مدارس اولیه اصولاً روش ارایه درس عبارت از تقریرات مدرس در مورد موضوعی خاص بود و به دنبال آن میان او و طلاب بحث و مناظره صورت می گرفت.

پیدایش و گسترش مدارس سنتی در ایران

فضای آموزشی در ایران دوره های اسلامی، مدرسه بوده است.

مدرسه را به طور خلاصه می توان، مؤسسه ای برای آموزش عالی تعریف کرد که در آن علوم سنتی اسلامی مانند:

حدیث، تفسیر، فقه و … آموزش داده می شود. مدرسه پاسخی به نیازهای معینی از جامعه اسلامی بود.

مدرسه طراحی شده بود تا در خدمت یک نهاد کاملا ابداعی قرار گیرد

پیدایش و گسترش مدارس انتقالی و نوین در ایران

از اواسط قرن نوزدهم و به دنبال وقوع یک سلسله تحولات داخلی و بین المللی، کشور ایران دستخوش دگرگونی های وسیع سیاسی- اجتماعی شد.

عمیق ترین و پایدارترین جنبه این دگرگون یها بعد فرهنگی آن ها بود.

که ابتدا باورهای طبقه خواص و سپس طرز تلقی قاطبه مردم را به طور اساسی تحت تأثیر خود قرار داد.

نتیجه این روند فاصله گرفتن از الگوهای سنتی و رویکرد فزاینده به مظاهر فرهنگ غربی، از جمله در مورد به کار گیری سیستم آموزش و پرورش نوین بود

ترکیب مدارس سنتی

بعد از مسجد، مهم ترین بنای عمومی از ساختمان های درون شهری، مدرسه است.

فضاهای آموزشی در ایران در واقع شامل مکتب خانه و مدرسه بوده است. مکتب خانه، مکان خاصی نداشته است.

در داخل مدرسه حیاطی سرسبز با حجره ها و ایوا نهایی در اطراف بوده است.

جای سمینارها در ایوان های مدارس و ایوانچه های جلوی حجره ها نیز محل بحث بوده است.

مدرس، فضای درس مدرسه است و استاد در محل درس می داده است.

معرفی نمونه دوره سنتی

مدرسه دودر مشهد

این مدرسه یکی از زیباترین و اصیل ترین نمونه های معماری عصر تیموری است.

مدرسه توسط امیریوسف خان خواجه -از امرای زمان شاهرخ میرزا- در حدود سال ۸۴۳ ه.ق. ( ۸۱۸ ه.ش.) بنا شده

و بر همین اساس به نام یوسفیه معروف بوده که در دوره اخیر -به جهت داشتن دو ورودی در شرق و غرب- به مدرسه دودر معروف شده است

الگوی مدارس انتقالی و نوین

ساختمان مدارس که با الگوی سنتی خود به یکباره کنار گداشته شد

و شکل جدیدی از مدارس با بهره گیری از معماری غربی ساخته شد. معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین

بدین ترتیب تعریف جدید از مکان آموزشی و خصوصیات فیزیکی آن ارایه شده و طراحی مدارس به قاعده جدید صورت پذیرفت.

مهم ترین تحول کالبدی که در تاریخ مدرسه سازی ایران به وقوع پیوست

جانشینی راهرو به جای حیاط مرکزی در مدارس قرن اخیر ایران است.

این تحول در حقیقت پایانی بود بر الگوی مدارس سنتی و آغازی بر طراحی مدارس به شیوه جدید.

این تغییر در حقیقت، افول مفاهیم درو نگرایی به حیاط مرکزی و سلسله مراتب سنتی در سازماندهی فضاهای مدرسه به شمار می آید

مقاله مطالعه تطبیقی معماری و محتوای مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین می باشد همچنین برای دریافت فیلم های آموزشی، مستند، انیمیشن و مقالات رشته های معماری، عمران، شهرسازی به سایت ایرانیان شهرساز مراجعه کنید.

 

 

 

««دانلود فایل با لینک مستقیم»»

 

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “معماری مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ما را دنبال کنید